Inne formaty gry indywidualnej w stroke play i match play
- 21.1 Stableford
- 21.1a Ogólnie o stableford
- 21.1b Punktacja w stableford
- 21.1c Kary w stableford
- 21.1d Wyjątek do reguły 11.2 w stableford
- 21.1e Kiedy kończy się runda w stableford
- 21.2 Maximum score
- 21.2a Ogólnie o maximum score
- 21.2b Punktacja w maximum score
- 21.2c Kary w maximum score
- 21.2d Wyjątek do reguły 11.2 w maximum score
- 21.2e Kiedy w maximum score kończy się runda
- 21.3 Par/Bogey
- 21.3a Ogólnie o par/bogey
- 21.3b Punktacja w par/bogey
- 21.3c Kary w par/bogey
- 21.3d Wyjątek do reguły 11.2 w par/bogey
- 21.3e Kiedy w par/bogey kończy się runda
- 21.4 Threeball match play
- 21.4a Ogólnie o threeball match play
- 21.4b Gra poza kolejnością
- 21.4c Piłka lub znacznik podniesiony lub przemieszczony przez jednego z przeciwników
- 21.5 Inne formaty gry w golfa
21 Inne formaty gry indywidualnej w stroke play i match play
21.1 Stableford
21.1a Ogólnie o stableford
Stableford jest formatem stroke play, w którym:- wynik gracza lub wynik strony na dołku zależy od otrzymanych punktów po porównaniu liczby uderzeń na dołku (wliczając w to uderzenia wykonane i karne) z wcześniej ustalonym przez Komitet wynikiem końcowym dla dołka,
- zwycięzcą zawodów jest gracz lub strona, która uzyska największą liczbę punktów we wszystkich rundach.
21.1b Punktacja w stableford
(1) Jak przyznawane są punkty. Punkty są przyznawane za każdy dołek przez porównanie liczby uderzeń z ustalonym wynikiem dla dołka, którym jest par, chyba że Komitet ustali inną stałą wartość:
Wynik rozegranego dołka | Punkty |
Więcej niż jedno uderzenie powyżej ustalonego wyniku docelowego lub brak wyniku w karcie | 0 |
Jedno uderzenie powyżej ustalonego wyniku docelowego | 1 |
Ustalony wynik docelowy | 2 |
Jedno uderzenie poniżej ustalonego wyniku docelowego | 3 |
Dwa uderzenia poniżej ustalonego wyniku docelowego | 4 |
Trzy uderzenia poniżej ustalonego wyniku docelowego | 5 |
Cztery uderzenia poniżej ustalonego wyniku docelowego | 6 |
Gracz, który z jakiegokolwiek powodu, nie zakończył dołka zgodnie z regułami, otrzymuje zero punktów na dołku.
Aby poprawić tempo gry, gracze są zachęcani do przerwania gry na dołku, gdy ich wynik wynosi zero punktów.
Dołek jest zakończony, gdy gracz wbije piłkę do dołka, postanowi go nie kończyć lub gdy jego wynik wynosi zero.
(2) Zapisany wynik na każdym dołku. Aby spełnić wymagania reguły 3.3b dotyczące zapisywania wyniku dla dołka na karcie wyników:
-
jeżeli dołek jest zakończony przez wbicie piłki do dołka.
- gdy wynik zapewnia uzyskanie punktów. na karcie wyników musi być wynik.
- gdy wynik zapewnia zero punktów. na karcie wyników nie ma wpisanego wyniku lub wpisany wynik daje zero punktów,
- jeżeli dołek jest zakończony bez wbicia piłki do dołka. Jeżeli gracz nie wbije piłki do dołka zgodnie z regułami, na karcie wyników nie musi być wpisany wynik lub może być wpisany wynik dający zero punktów.
Komitet jest odpowiedzialny za przeliczenie punktów otrzymanych na każdym dołku, a w zawodach handicapowych za zastosowanie uderzeń handicapowych do wprowadzonego wyniku na każdym dołku, przed wyliczeniem liczby punktów.
Zobacz Procedury Komitetu, rozdział 5A(5) (Regulamin zawodów może zachęcać ale nie wymagać od graczy wpisywania wyników punktowych na każdym dołku na karcie wyników).
DIAGRAM 21.1b: WYNIKI W STABLEFORD BRUTTO
21.1c Kary w stableford
Wszystkie kary, które występują w stroke play stosuje się również w stableford, z wyjątkiem gdy gracz, który naruszy jedną z poniższych pięciu reguł nie jest zdyskwalifikowany, ale otrzymuje zero punktów na dołku, na którym wystąpiło naruszenie:- niezakończenie dołka (nie wbito piłki do dołka) zgodnie z regułą 3.3c,
- nienaprawienie błędu zagrania spoza obszaru tee podczas rozpoczęcia dołka (zobacz reguła 6.1b(2)),
- nienaprawienie błędu zagrania niewłaściwą piłką (zobacz reguła 6.3c),
- nienaprawienie błędu zagrania z niewłaściwego miejsca, gdy było to poważne naruszenie reguł (zobacz reguła 14.7b),
- lub nienaprawienie błędu wykonania uderzenia w niewłaściwej kolejności (zobacz reguła 22.3).
Po uwzględnieniu wszystkich uderzeń karnych, wynik stableford gracza na dołku nie może być niższy niż zero punktów.
21.1d Wyjątek do reguły 11.2 w stableford
Reguła 11.2 nie ma zastosowania w następującej sytuacji:Jeżeli poruszająca się piłka gracza musi wpaść do dołka, aby gracz zdobył jeden punkt na dołku i ktoś celowo odbije lub zatrzyma piłkę w momencie, gdy nie ma najmniejszej szansy, aby trafiła do dołka, to nie ma kary dla tej osoby, a gracz otrzymuje zero punktów na dołku.
21.1e Kiedy kończy się runda w stableford
Runda zostaje zakończona, gdy gracz:21.2 Maximum score
21.2a Ogólnie o maximum score
Maximum score jest formą gry stroke play, w którym wynik gracza lub wynik strony na dołku nie może przekroczyć maksymalnej wartości ustalonej przez Komitet, np. dwa razy par, par plus 5 lub double bogey netto.W zawodach obowiązują reguły dla stroke play zapisane w regułach 1-20, ze zmianami wprowadzonymi w regułach szczególnych. Reguła 21.2 obowiązuje w przypadku:
21.2b Punktacja w maximum score
(1) Wynik gracza na dołku. Wynik gracza na dołku zależy od liczby uderzeń (wliczając uderzenia wykonane i karne), z wyjątkiem gdy gracz uzyska tylko maksymalny wynik, nawet gdy jego rzeczywisty wynik przekracza maksymalną wartość.Gracz, który z jakiegoś powodu nie zakończył dołka zgodnie z regułami, otrzymuje maksymalny wynik na dołku.
Aby poprawić tempo gry, gracze są zachęcani do przerwania gry na dołku, gdy ich wynik osiągnie maksimum.
Dołek jest zakończony, gdy gracz wbije piłkę do dołka, postanowi go nie kończyć lub gdy jego wynik osiągnie maksimum.
(2) Zapisany wynik dla każdego dołka. Aby spełnić wymagania reguły 3.3b dotyczące wpisywania wyników na karcie wyników:
-
gdy dołek został zakończony przez wbicie piłki do dołka.
- gdy wynik jest niższy niż maksimum. na karcie wyników musi widnieć rzeczywisty wynik,
- gdy wynik jest taki sam lub wyższy od maksymalnego. na karcie wyników musi być wpisany albo wynik maksymalny albo wyższy od maksymalnego albo brak wpisanego wyniku.
- jeżeli dołek został zakończony bez wbicia piłki do dołka. Jeżeli gracz nie wbije piłki do dołka zgodnie z regułami, na karcie wyników nie musi być wpisany wynik lub może być wpisany wynik maksymalny lub wyższy niż maksymalny.
21.2c Kary w maximum score
Wszystkie kary, które występują w stroke play mają zastosowanie w formacie maximum score, z wyjątkiem gdy gracz, który naruszył jedną z tych pięciu reguł nie jest zdyskwalifikowany, ale otrzymuje wynik maksymalny na dołku, na którym wystąpiło naruszenie:- niezakończenie dołka (nie wbito piłki do dołka) zgodnie z regułą 3.3c,
- nienaprawienie błędu zagrania spoza obszaru tee podczas rozpoczęcia dołka (zobacz reguła 6.1b(2)),
- nienaprawienie błędu zagrania niewłaściwą piłką (zobacz reguła 6.3c),
- nienaprawienie błędu zagrania z niewłaściwego miejsca, gdy było to poważne naruszenie reguł (zobacz reguła 14.7b),
- lub nienaprawienie błędu wykonania uderzenia w niewłaściwej kolejności (zob. reguła 22.3).
21.2d Wyjątek do reguły 11.2 w maximum score
Reguła 11.2 nie ma zastosowania w następującej sytuacji:Jeżeli poruszająca się piłka gracza musi wpaść do dołka, aby wynik był niższy niż wynik maksymalny na dołku i ktoś celowo odbije lub zatrzyma piłkę w momencie, gdy nie ma żadnych szans, aby piłka wpadła do dołka, wtedy ta osoba nie otrzymuje żadnej kary a wynik gracza jest wynikiem maksymalnym na tym dołku.
21.2e Kiedy w maximum score kończy się runda
Runda zostaje zakończona, gdy gracz:21.3 Par/Bogey
21.3a Ogólnie o par/bogey
Par/Bogey jest formatem stroke play, w którym stosuje się punktację taką jak w match play:- gracz lub strona wygrywa lub przegrywa dołek kończąc go mniejszą liczbą uderzeń lub większą liczbą uderzeń niż ustalona przez Komitet liczba uderzeń na tym dołku,
- zawody wygrywa gracz lub strona z największą liczbą wygranych dołków w stosunku do dołków przegranych (czyli dodajemy wygrane dołki i odliczamy dołki przegrane).
21.3b Punktacja w par/bogey
(1) Kiedy dołek jest wygrany lub przegrany. Obowiązuje punktacja tak jak w match play, porównuje się liczbę uderzeń gracza (wliczając uderzenia wykonane i karne) na dołkach wygranych lub przegranych z ustaloną przez Komitet (zwykle par lub bogey) liczbą uderzeń na tym dołku:- jeżeli wynik gracza jest niższy niż ustalony wynik – gracz wygrywa dołek,
- jeżeli wynik gracza jest taki sam jak ustalony wynik – dołek jest zremisowany (inaczej dzielony),
- jeżeli wynik gracza jest wyższy niż ustalony wynik lub brak jest zapisanego wyniku – gracz przegrywa dołek.
Aby poprawić tempo gry, gracze są zachęcani do przerwania gry na dołku, gdy ich wynik jest wyższy niż ustalony dla tego dołka (gdyż i tak dołek jest przegrany).
Dołek jest zakończony, gdy gracz wbije piłkę do dołka, postanowi go nie kończyć lub gdy wynik jest wyższy niż ustalony dla tego dołka
(2) Wynik wpisany na każdym dołku. Aby spełnić wymagania reguły 3.3b dotyczące wpisywania wyników na karcie wyników:
-
jeżeli dołek jest zakończony przez wbicie piłki do dołka:
- gdy wynik wskazuje, że dołek jest wygrany lub zremisowany. karta wyników musi przedstawiać rzeczywisty wynik,
- gdy wynik wskazuje, że dołek jest przegrany. karta wyników musi przedstawiać brak wyniku lub dowolny wynik wskazujący, że dołek jest przegrany.
- jeżeli dołek jest zakończony bez wbicia piłki do dołka. Jeżeli gracz nie wbije piłki do dołka zgodnie z regułami, na karcie wyników może brakować wyniku lub może być zapisany dowolny wynik wskazujący, że dołek jest przegrany.
Wyjątek – nie ma kary, gdy nie wpływa to na wynik dołka: jeżeli gracz odda kartę wyników z niższym wynikiem na dołku niż rzeczywiście osiągnął, ale to nie wpływa na wygranie, przegranie lub zremisowanie dołka, to nie ma kary zgodnie z regułą 3.3b.
Zobacz Procedury Komitetu, rozdział 5A(5) (Regulamin zawodów może zalecać, ale nie wymagać od graczy, aby wpisywali wynik dołka na karcie wyników).
21.3c Kary w par/bogey
Wszystkie kary, które występują w stroke play mają zastosowanie w formacie par/bogey, z wyjątkiem, gdy gracz, który naruszył jedną z tych pięciu reguł nie jest zdyskwalifikowany, ale przegrywa dołek na którym wystąpiło naruszenie:- niezakończenie dołka (nie wbito piłki do dołka) zgodnie z regułą 3.3c,
- nienaprawienie błędu zagrania spoza obszaru tee podczas rozpoczęcia dołka (zobacz reguła 6.1b(2)),
- nienaprawienie błędu zagrania niewłaściwą piłką (zobacz reguła 6.3c),
- nienaprawienie błędu zagrania z niewłaściwego miejsca, gdy było to poważne naruszenie reguł (zobacz reguła 14.7b),
- lub nienaprawienie błędu wykonania uderzenia w niewłaściwej kolejności (zobacz reguła 22.3).
Po uwzględnieniu wszystkich uderzeń karnych, wynik gracza na dołku nie może być gorszy niż strata dołka.
21.3d Wyjątek do reguły 11.2 w par/bogey
Reguła 11.2 nie ma zastosowania w następującej sytuacji:Jeżeli poruszająca się piłka gracza musi wpaść do dołka, aby gracz zremisował dołek i ktoś celowo odbije lub zatrzyma piłkę w momencie, gdy nie ma najmniejszej szansy, aby trafiła do dołka, to nie ma kary dla tej osoby, a gracz przegrywa dołek.
21.3e Kiedy w par/bogey kończy się runda
Runda zostaje zakończona, gdy gracz:21.4 Threeball match play
21.4a Ogólnie o threeball match play
Threeball match play jest formatem match play, w którym:- każdy z trzech graczy gra w tym samym czasie indywidualny mecz przeciwko każdemu z dwóch pozostałych graczy,
- każdy gracz gra jedną piłką, która jest liczona do obu meczów.
21.4b Gra poza kolejnością
Jeżeli gracz zagra poza kolejnością w meczu, przeciwnik, który powinien grać pierwszy może unieważnić to uderzenie zgodnie z regułą 6.4a(2).Jeżeli gracz zagra poza kolejnością w obu meczach, każdy przeciwnik może zdecydować czy unieważnić to uderzenie w swoim meczu z graczem.
Jeżeli uderzenie gracza jest unieważnione w jednym meczu:
- gracz musi kontynuować grę piłką oryginalną w drugim meczu.
- oznacza to, że gracz musi zakończyć dołek grając oddzielnymi piłkami w obu meczach.
21.4c Piłka lub znacznik podniesiony lub przemieszczony przez jednego z przeciwników
Jeżeli przeciwnik otrzyma karę jednego uderzenia za podniesienie piłki gracza lub znacznika lub spowoduje przemieszczenie piłki lub znacznika według reguły 9.5b lub 9.7b, to kara jest naliczana w meczu, w którym gra z tym graczem.Przeciwnik nie otrzymuje kary w meczu z innym graczem.
21.5 Inne formaty gry w golfa
Chociaż tylko niektóre formaty gry są specjalnie omówione przez reguły 3, 21, 22 i 23, to można również grać w innych formatach, takich jak scramble i greensome.Reguły mogą być tak dostosowane, aby umożliwić grę w tych i innych formatach.
Zobacz Procedury Komitetu, rozdział 9 (rekomendowany sposób dostosowania reguł do innych popularnych formatów gry).